De KTM 450 SMR 2023 legt uitmuntende prestaties aan de dag en is een van KTM's meest getalenteerde telgen uit een motorfietsfamilie die toch al bekend staat om haar eersteklas racekwaliteiten. Een korte blik op de nieuwste uitvoering van ons Supermoto-'wapen' is genoeg om te beseffen dat deze motorfiets is gemaakt om te domineren op het asfalt.

Binnen een discipline waarbij tienden van een seconde en elke centimeter het verschil maken bij het neerzetten van een rondetijd of het uitvoeren een inhaalmanoeuvre, is het uiterst nauwkeurige rijgedrag van de KTM 450 SMR 2023 precies wat Supermoto-fans en racers nodig hebben.

Een van de belangrijkste innovaties is het verfijnde hydrogevormde, lasergesneden en robotgelaste frame. Een gefocuste, gevoelige voorzijde en een stabiele achterzijde zijn allesbepalend bij een snelle en krachtige motorfiets op het Supermoto-circuit. Daarom hebben we de lengte- en torsiestijfheid geoptimaliseerd (onder andere door de dikte van de framewand aan te passen), zodat elk type rijder – van gevorderde rijder tot kampioenschapsracer – de feedback krijgt die hij/zij nodig heeft. De vernieuwde schokdemper van het model van 2023 absorbeert de energie nog beter en zorgt voor een nog strakkere rechtuitstabiliteit. Het antiduikconcept dat onder andere wordt gerealiseerd door een verplaatsing van de roterende massa en de schokdemper zelf, zorgt ervoor dat er sneller kan worden geaccelereerd en een bocht soepeler kan worden verlaten. De naar binnen gerichte voetsteunen versterken nog eens het gevoel dat de KTM 450 SMR 2023 tot het uiterste kan worden gedreven. Het supersterke tweedelige subframe van met polyamide versterkt aluminium is een ander element dat bijdraagt aan het toonaangevende rijgedrag. De hoogwaardige aluminium CNC-gefreesde kroonplaat met een vergroot gripoppervlak vermindert het 'verdraaien' van het stuur, waardoor de motorfiets meer contact maakt met het parcours.

Dankzij de hoge mate van flexibiliteit die de achterbrug van gegoten aluminium, de nieuwe achteras met een diameter van 22 mm en de nieuwste generatie WP XACT-vering bieden, was het nemen van bochten nog nooit zo gemakkelijk, waardoor de rijder vol vertrouwen op zijn motorfiets zit. De AER-vorken van 48 mm zijn uitgerust met een splitfunctie voor de demping en kunnen eenvoudig zonder gereedschap worden afgesteld. Al net zo praktisch als deze vorken zijn de volledig geoptimaliseerde, kortere en lichtere WP XACT-schokdempers (met dezelfde veerweg als eerdere modellen) die over geavanceerde dempingseigenschappen beschikken. De WP XACT-schokdemper is het meest geavanceerde systeem dat ooit op een KTM Supermoto-machine is gemonteerd.

Het millimeterwerk bij het ingaan van de bochten is mogelijk dankzij het krachtige Brembo-remsysteem met vier zuigers op een remschijf met een diameter van 310 mm aan de voorzijde. De remschijf met een diameter van 220 mm en de eenzuigerremklauw achter houden ook het achterwiel in toom terwijl je met behulp van de SUTER-slipkoppeling en Brembo-hydraulica je driftvaardigheden naar een hoger niveau brengt.

De Metzeler Racetec SM K1-banden (met een groot gebruikskader en snelle opwarmtijden) brengen de onmiskenbare vuurkracht van de KTM 450 SMR 2023 zonder aarzeling over op het asfalt. De nieuwe SOHC-motor is ontworpen met een focus op massacentralisatie. De motor levert 63 pk en weegt net iets minder dan 27 kg; dat is bijna een halve kilo lichter dan zijn voorganger. De motor zelf is naar achteren gekanteld en het voortandwiel is 3 mm lager aangebracht. Daarnaast wordt het 2023-model gekenmerkt door cilinders met vernieuwde binnenzijde en een geoptimaliseerde krukas. PANKL Racing Systems heeft voor deze motorfiets een nieuwe vijfversnellingsbak met een verbeterde overbrengingsverhouding ontwikkeld. Een andere feature is de nieuwe Quickshifter-sensor op de schakeltrommel voor opschakelen zonder koppeling (deze functie kan met behulp van de combinatieschakelaar op het stuur worden uitgeschakeld). Het Keihin Engine Management System stuurt het gedrag van de traction control, launch control en Quickshifter aan en maakt het mogelijk om tussen twee aanpasbare motorconfiguraties te schakelen. 

Het is nu nog eenvoudiger om de motorfiets over het parcours te leiden dankzij de nieuwe ergonomie en de gemodelleerde rijdersdriehoek die voor een nog groter contactoppervlak tussen de motorfiets en de rijder zorgt. Ook de verzonken grippocket onder het zadel laat nogmaals zien dat er veel aandacht is besteed aan de wendbaarheid en bestuurbaarheid van de motorfiets.

Er is geen beter of bruter uitziende motor dan de KTM 450 SMR 2023. De paarse highlights die verwijzen naar de modellen uit de jaren 90, dragen samen met het platte oranje zadel en de witte achterzijde bij aan de READY TO RACE-vibe.

De KTM 450 SMR 2023 is vanaf juni 2022 bij ons verkrijgbaar.

Technische hoogtepunten KTM 450 SMR 2023

// Het nieuwe frameconcept zorgt ervoor dat het frame tijdens het accelereren minder ver omhoog komt voor een onverslaanbare wendbaarheid, gevoeligheid en stabiliteit
// Lichtere en duurzamere 63 pk-motor voor een weergaloze verhouding tussen vermogen en gewicht
// Nieuwe generatie geavanceerde en eenvoudig aan te passen WP-vering
// Toonaangevende remonderdelen van Brembo
// Prestatiegerichte onderdelen: van de voetsteunen, het uitlaatsysteem en de elektronica tot de velgen en banden
// Verbeterde ergonomie, wendbaarheid en massacentralisatie voor snellere rondetijden
// Onmiskenbare racegeoriënteerde graphics en een van KTM's beste kleurenschema's ooit voor de Supermoto-markt